Kuunteleminen tapahtuu sydämellä

Alkuun varoituksen sananen. Tämä kirjoitus sisältää peiliin katsomista ja jonkin verran omakehuakin. Hyvin epäsuomalaista, etten sanoisi!


Aloitin täysipäiväisenä yrittäjänä marraskuussa 2020. Takana on nyt siis noin neljä kuukautta oman tien kulkemista. Tätä ennen toki on takana reilut 20 vuotta kokemusrepun täyttämistä erilaisista työ- ja johtotehtävistä. Nykyään kun siis myyn asiakkaalle omaa aikaani, en myy tunnin konsultointia vaan 20 vuoden onnistumisia ja epäonnistumisia joista koostuu kokemus- ja osaamissalkkuni.


Yrittäjänä menestymiseen tarvitaan intohimoa ja kirkas missio. Simon Sinekin sanoin, "people don't buy what you do, they buy WHY you do it".


Oman yritykseni "WHY" on ollut selkeä; haluan auttaa suomalaisia yrityksiä ja yrittäjiä menestymään oman unelmansa parissa ja sitä kautta luomaan ympärilleen hyvinvointia; uusia työpaikkoja, uusia uramahdollisuuksia ja itseluottamusta suomalaisen yrittäjyyden mahdollisuuksiin menestyä jopa globaalisti.


Tämä kaikki lähtee yhdestä itselleni ominaisesta piirteestä, joka minussa on ollut aina ja jonka halusin valjastaa yritykseni muotoon; auttamisen halu.


Tästä päästäänkin otsikkoon ja alun "spoiler alertiin". Mitä tarkoitan kun sanon, että kuunteleminen tapahtuu sydämellä?


Mieleeni on jäänyt tammikuusta kaksi asiakastapaamista, molemmat videopalavereita. Haluan jakaa tähän molemmista tulleet palautteet, vapaasti lainaten:

"Minulla ei ole sinulle juuri nyt mitään töitä, mutta olet Tero niin hyväsydämisen oloinen ihminen, että haluan auttaa sinua jotenkin. Otetaan uusi palaveri ja katsotaan jos saisin verkostoistani sinulle vaikkapa asiakkaita"

"Sinun kanssasi on ollut tosi mukavaa keskustella bisneksestä. Sinusta tulee tunne, että sinun ei ole pakko myydä minulle mitään, vaan haluat oikeasti auttaa."

"Parasta" on se, että kummastakaan palaverista ei tullut (suoraan) kauppaa. Silti nämä jäivät eniten mieleen. Miksi? Koska kumpikin palaute vahvistaa yritykseni WHY-ajatusta.


En käytä palavereissa mitään johdattelevaa myyntisapluunaa. Haluan vain aidosti tietää mitä asiakkaalle kuuluu, millaisia haasteita he ovat kohdanneet, millaiset verkostot heillä on apunaan, mitä he ovat tehneet eri lailla esim. koronakriisin keskellä ja missä (heidän mielestään) piilee heidän kilpailuetunsa.


Kuuntelen sydämellä ja tarjoan apua kokemuksella.


Uskon, että oman liiketoiminnallisen menestyksen voi saavuttaa ilman varsinaista myyntisapluunaa. Miksi näin? Koska uskon, että:


💰 Tarjoamalla tuotetta / palvelua saat aikaan myyntiä

🙏🏻 Aidolla halulla auttaa saat aikaan asiakassuhteen


Jälkimmäinen on mahdollista vain jos toiminta lähtee aidosti liikkeelle asiakkaan näkökulmasta ja aidosta halusta auttaa asiakasta pitkäkestoisessa liiketoiminnan kehittämisessä.


Kiitos kaikille ostaneille asiakkailleni. Te olette tehneet WHY-ajatukseni todeksi ja auttaneet toteuttamaan omaa unelmaani yrittäjänä. Yhdessä teemme Suomesta parhaan maan yrittää ja onnistua!


Kiitos kaikille palautetta antaneille, myös niille ei-ostaneille. Palautteenne ovat arvokkaita ja antavat vahvistusta jatkaa valitsemallani tiellä. Ne pakottavat minut myös hyvällä tavalla pysymään hereillä tarjoamani osaamisen suhteen.

Kasvun täyteistä vuotta 2021 kaikille!

-Tero-


Kirjoittaja on strategi ja kasvuhaluisten yritysten paras ystävä Kollektiv Ventures Oy:ssä.


Tero Karinti

Yrittäjä, toimitusjohtaja

Kollektiv Ventures Oy

https://www.linkedin.com/in/terokarinti/

Puh. 040 931 1550

17 katselukertaa0 kommenttia

© 2020 by Kollektiv Ventures