#muodonmuutosjohtaminen on täällä!

Muutos, muutosjohtaminen, muutosvastarinta... jokaisen organisaation suosikkisanoja!


Osalle muutos on kirosana, toisille jatkuvan kehittymisen alkuaine. Muutosjohtaminen terminä ja ajatuksena on ollut osa yritystoiminnan kehittämistä jo ikuisuuden ajan. Edelleen silti monissa organisaatioissa kipuillaan niin liiketoiminnan, organisaatiouudistusten kuin pienempienkin muutosten läpiviennissä. Miksi näin on edelleen? Miksi muutos vanhasta uuteen on niin kovin kivulias?

Iso osansa muutosten onnistumisessa (tai epäonnistumisessa) on johtamisella ja sen arvomaailmalla. On toki olemassa organisaatioita joissa muutoksia läpiviedään onnistuneesti läpi ilman arpeuttavia draamoja. Näissä tapauksissa yrityskulttuuri on rakennettu uudistusmieliseksi ja muutos ei ole kirosana. Ohjesääntönä on tällöin rekrytoida ensisijaisesti kulttuuriin sopivia ihmisiä, ei pelkkää osaamista.



Vain harvat ja valitut kuitenkin onnistuvat systemaattisesti muutosten läpiviennissä. Yritysten olisikin mielestäni suunnattava ajatukset kokonaan toisenlaiseen moodiin taatakseen muutosten onnistumisten. Ei puhuta enää muutoksesta, jolla on perinteisesti negatiivinen kaiku. Se peli on hävitty jo!


Lanseerasin #muodonmuutosjohtaminen termin reilu vuosi sitten miettiessäni tätä yritysten riippakivenä pidettävää muutosjohtamista. Termin taustalla on ajatus lähestymis- ja ajattelutavan muutoksesta osana johtamista. Anna kun selitän vähän tarkemmin...


Vaihe 1. Yritys on kuin avioliitto tai parisuhde. Ensin on käynnissä alun jännittävä vaihe jossa kaikki on uutta ja innostavaa. Pyykinpesu tai kylmäsoittelu tuntuu yhdessä tehtynä kuin taivaan lahjalta!


Vaihe 2. Pikkuhiljaa mukaan alkaa tulla rutiineja (ja yrityksessä niiden mukana prosesseja) ja arki tasaantuu. Kotona on tasaista ja turvallista, yrityksessä liiketoiminta vakiintunut ja kassavirta rullaa kannattavalla tasolla. Valtakunnassa kaikki hyvin!


Vaihe 3. Jossain vaiheessa "organisaation" pääluku kasvaa; kotona lapsia / lemmikkejä / appivanhemmat ja työpaikalla työntekijöitä. Näiden mukana tulee uusia vaatimuksia, rutiineja ja tarkkaan määriteltyjä toimintatapoja. Pelikenttä muuttuu totaalisesti. Organisaation muutos- ja johtamiskyvykkyys punnitaan toden teolla.


Vaihe 4. Kasvu on jatkuvaa ja rekrytointitahti kiivas. Osa henkilöstöstä rupeaa haikailemaan vaiheen 2. perään jolloin pienellä porukalla kokoonnuttiin perjantaina viinipullon ääreen ja käsiteltiin asiakascaseja ja toimiston Pertin hassuja letkautuksia. Nythän ei tunne edes puoliakaan porukasta nimeltä!


Vaihe 5. Yrityksen vanha kaarti on suuremmilta osin joko lähtenyt pois koska yrityskulttuuri ei tunnu enää samalta vanhalta, tai sitten tuntee polkevansa paikallaan. Kasvu on muuttanut yrityksen strategiaa ja asiakasajattelua voimakkaasti alkuperäisestä poikkeavaan suuntaan.


💡 Yrityksessä on tapahtunut klassinen, aivan normaali muodonmuutos. 💡


Miten sitten onnistua taklaamaan edellä mainittu skenaario ja tekemään #muodonmuutosjohtaminen onnistuneesti?


Avain on rekrytoida heti alkuvaiheesta lähtien mukaan ihmisiä (koskee myös perustajatiimiä) joille edellä mainittu muodonmuutos on tavoiteltava asia. He ymmärtävät jo mukaan lähtiessään, että tämä parisuhde työntekijän ja yrityksen välillä tulee muuttamaan muotoaan, aivan samoin kuin parisuhde siviilissäkin. He hyväksyvät sen, että tämä muodonmuutos on välttämätön osa yrityksen evoluutiota ja kasvupolkua. Muodonmuutos ei ole seuraus, vaan tavoite.


Toinen avain onnistumiseen on suunnitella muodonmuutosjohtaminen jo alkuvaiheesta alkaen. Sparrailen tälläkin hetkellä useamman startup-yrityksen kanssa siitä miten heidän tulee jo hyvissä ajoin kiinnittää huomiota johtamisen rakenteisiin ja prosesseihin. Älä odota kunnes löysät ovat housussa, vaan varaudu. Säästää aikaa ja omia / sijoittajien rahaa!


Tunnistamalla missä vaiheessa yrityksesi menee voit vielä tarttua muodonmuutosjohtamisen ruoriin ja korjata suunnan. Älä johda muutosten takia tai kautta, vaan johda suunnitelmallisesti kohti muodonmuutosta.


Niin tekee moderni yrittäjä ja/tai yritysjohto.


Tero Karinti

Haluatko Teron puhumaan tapahtumaasi tai yritykseesi muodonmuutosjohtamisesta, tai muista yritysjohtamisen ja liiketoiminnan teemoista? Ota yhteyttä https://www.kollektiv.fi/yhteystiedot tai Tero Karinti, 040 931 1550 | tero@kollektiv.fi










20 katselukertaa0 kommenttia

© 2020 by Kollektiv Ventures