Uudistumisen aika: burnout, vai sittenkin wornout?

Otsikot kirkuvat joka puolella johtamisen kehittämisestä ja uudistumisesta, sekä näiden vaikutuksesta työntekijöiden hyvinvointiin ja sitä kautta tuottavuuteen. Olenpa itsekin omassa #muodonmuutosjohtaminen podcastissa (löytyy myös Spotifysta) keskittynyt siihen miten johtaminen muuttuu yrityksen kasvaessa tai liiketoiminnan muuttaessa radikaalisti muotoaan.

Samaan aikaan on tullut hyvin yleisesti hyväksyttäväksi puhua työuupumuksesta ja/tai työelämän hektisyyden aiheuttamasta väsymyksestä. Burnoutista on tullut miltei muoti-ilmiö, hyvässä ja pahassa. Hyvällä johtamisella tämän tyyppisiin lieveilmiöihin voidaan tottakai puuttua ennaltaehkäisevästi tai reaktiivisesti. Samaan aikaan tulisi kuitenkin mielestäni nostaa tikun nokkaan toinen näkökulma; työntekijöiden "wornout" eli vapaasti suomentaen leipiintyminen. Liian moni ammattilainen "kuluu loppuun" roolissaan.

Liian moni työntekijä tyytyy olemaan roolissaan vaikka ei siitä aidosti motivoidu. Rohkeus tuoda tämä tyytymättömyys ilmi puuttuu. Tämä ei toki ole pelkästään työntekijän vika, sillä liian monessa organisaatiossa tällaiseen rohkeuteen ja avarakatseisuuteen ei olla valmiita. Ilmoitus leipääntymisestä nykyiseen rooliin voidaan helposti tulkita haluksi päästä organisaatiosta kokonaan pois, tai työntekijä voi joutua muuten vain sivuraiteille pomonsa silmissä. Siitä huolimatta kannustan ihmisiä puhumaan rohkeammin tästä ilmiöstä sillä me kaikki tiedämme, että tätä on jokaisessa työyhteisössä. Samaan aikaan työntekijän omalla vastuulla on haluta aktiivisesti kehittyä. Ilman tätä palavaa halua tippuu kyydistä pois ennemmin tai myöhemmin. That's a fact!

Olen itse urani varrella tällaisia leipiintymis-ilmoituksia saanut ja olen aina ollut niistä äärimmäisen kiitollinen. Aina ei henkilöille ole ollut antaa uutta urapolkua siltä seisomalta, mutta tällainen tieto on silti helpottanut johtamistyötäni. Kiitos Teille rohkeille, tiedätte ketä olette!

Sillä tosiasiassa leipiintymisestään itsensä ilmiantava työntekijä antaa yritykselle lahjan. Lahjan jonka ansiosta yrityksellä on mahdollisuus kasvattaa niin henkistä pääomaansa kuin myös varmistaa kasvun jatkuminen. Ihminen joka rohkeasti ja aktiivisesti ilmaisee haluavansa uusia haasteita luo toiminnallaan avointa yrityskulttuuria. Reagoimalla tällaiseen ilmoitukseen oikein voi yritys luoda organisaatioonsa valtavan sitoutumislatauksen. Viesti siitä, että "meillä voi avoimesti kertoa haluavansa jotain uutta, ilman että katsotaan kieroon" vapauttaa ihmiset miettimään missä roolissa he voivat parhaiten auttaa yritystä ja sen asiakkaita menestymään!

Uskon, että tällainen kulttuurillinen muutos auttaa myös ennaltaehkäisemään otsikossa mainittua toista ilmiötä, eli burnoutia. Tällainen muutos ei tapahdu kuitenkaan ilman, että asia otetaan keskiöön arjen johtamisessa:

  • Mietitään jo rekrytointivaiheessa, että millainen polku valittavalla ihmisellä voisi olla edessään ammatillisen kasvun kautta. Otetaan tämä asia puheeksi rohkeasti jo rekrytointivaiheessa. Luodaan sitoutumista yritykseen jo ensi metreillä!

  • Puhutaan arjessa rohkeasti mahdollisuudesta uudistua niin kouluttautumisen kuin työkierronkin kautta. Haastetaan ihmisiä tuomaan hyvissä ajoin ilmi oma mahdollinen leipiintymisensä ja rakennetaan yhdessä tiekartta uudelle uralle. Tehdään tästä kulttuurista yhdessä "uusi normaali"!

Mitä Sinä olet mieltä tästä asiasta ja oletko törmännyt Wornout-ilmiöön omassa työyhteisössäsi? Miten siihen on reagoitu kokemuksesi mukaan? Kuulen mielelläni ajatuksia ja ideoita siitä miten tätä ilmiötä voidaan taklata!


Tero Karinti


Haluatko Teron puhumaan yritykseesi tai sparraamaan johtoa hyvästä johtamisesta, yrityskulttuurista tai organisaation voimaannuttamisesta? Ota yhteyttä https://www.kollektiv.fi/yhteystiedot tai Tero Karinti, 040 931 1550 | tero@kollektiv.fi


Kirjoitus on julkaistu alunperin 18.9.2020 LinkedIn-postauksena: https://www.linkedin.com/in/terokarinti/

29 katselukertaa0 kommenttia